2100%-os növekedés egy év alatt: ez lehet a következő nagy forgalomgeneráló

Ha a telefonodon vagy a tableteden Chrome-ot használsz a böngészéshez, akkor már valószínűleg találkoztál a cikkajánlóval, ami akkor tűnik fel, ha a böngészőben egy új oldalt nyitsz meg. Miközben ez a hírgyűjtő már majdnem annyi látogatást generál, mint a Twitter, a közzétevőknek továbbra sincs ötletük, hogy mi alapján választja a sztorikat (vagy mi miatt nem). Egy biztos, a Chrome mobil cikkajánlója nagyon pörög, ugyanis összesen 2100 %-os növekedést ért el egy év alatt.

Mindamellett, ha vezető beosztásban vagy egy social media cégnél, akkor valószínűleg nem úgy gondolsz rá, mint a forgalomterelés jelentőségteljes forrására. Ez esetben jó, ha tudod, hogy a Chartbeat data science kutatói szerint a Google Chrome Articles for You (amit még Chrome Content Suggestions vagy Chrome Suggestions néven is ismerhetsz) az egyik legjobban fejlődő internetes kiadói forgalomforrás.

Ez mit is jelent?

A Google Chrome Articles for You egy olyan Androidon és iOS-en is megtalálható funkció, ami kevés nyilvánosságot kapott eddig, pedig már a negyedik legjobb ajánló a Chartbeat hálózatban a Google Search, a Facebook és a Twitter mögött. Habár a Chartbeat jelenleg csak az Androidos Articles for You ajánlásokat követi, az iOS ajánlásokat nem, az Androidos ajánlások az összes Twitter (asztali, Android és iOS) ajánlások 2/3-át teszik ki az elküldött forgalom nagyságát tekintve. Az Articles for You adatai sokkolóak: 2017-ben 2100%-ot nőtt a látogatásai száma, azaz a kezdeti havi 15 millióból havonta 341 millió user volt rá kíváncsi.

Hogyan sikerült ezt elérni?

Több tényező is szerepet játszott a növekedésben:

  • A mobilos forgalom továbbra is nő, ahogy a felhasználók egyre inkább elhagyják az asztali gépeket. 2017 januárja óta a mobilos netes forgalom több mint 20%-al nőtt a Chartbeatet használó felhasználók irányába, ami tükrözi, hogy mennyivel több időt töltenek a felhasználók a mobil eszközükön szörfözve.
  • Az Articles for You alkalmazás alapértelmezett a világ legnépszerűbb böngészőjében. A Chrome felhasználók a Chartbeat kliensek teljes forgalmának 44%-át teszik ki, és a mobilforgalom 42%-át.
  • A Chrome alapértelmezése nagyszerű hely a felhasználók megfogásához. A Chartbeat márciusi adatai szerint az Articles for You minden egyes „új fülön” jelen van, minden Chrome böngészőben és nagyjából az Androidos Chrome böngészőben történő megjelenítések 12%-ért felelős.
  • Az Articles for You főleg AMP (Accelerated Mobile Pages) oldalakat talál – az oldalak 72%-a AMP –, ahol a látogatók 35%-a jobban megfogható, mint a standard mobilos weben. Ez jól példázza azt a hatalmas felhasználói ráhatást és hatalmat, amivel a Google rendelkezik.

Miután a felhasználó a Chrome-ot választotta böngészőnek, az Articles for You használata szinte megkerülhetetlen. Feltűnően behelyezik a felhasználó mobilos élményébe, felvértezve mindazzal a hatalmas tudással és érdeklődési körrel, amivel a Google már eleve rendelkezik egy személy böngészési szokásai alapján.

Kikerülhető, de nem mindenki számára

Habár az Articles for You programozása által irányított, azért a felhasználónak is van némi ráhatása az ajánlásaira. A felhasználók kitörölhetnek bizonyos Chrome látogatásokat az előzményeikből, így ezek nem fognak beleszólni a megjelenített ajánlásokba. Az iOS-t használók ezt az alkalmazást teljesen ki tudják kapcsolni, az Androidosok azonban felhasználók nem.

Egy dolog még nem teljesen tisztult le: vajon ebből hogyan lehet profitálni? Mivel a Goolge fő célja „hogy rendszerezze a világ információit és ezeket hasznossá, elérhetővé tegye”, ezért nagyon proaktív volt, amíg más, tradicionális forgalomforrásokról (Search, vagy a Google News) kellett közérthető és meglehetősen jól dokumentált leírásokat adnia. Az egyelőre nem tiszta, mik azok a jelzések, amelyek alapján az alkalmazás működik. Talán azt az egyet kivéve, hogy azokat a cikkeket preferálja, amiket átültettek AMP formátumba, de ezen felül nem tudjuk, hogy a kiválasztás pontosan hogyan is történik.

Hogyan befolyásolják a böngészési előzményeim azt, hogy mit fogok látni?

Ha amerikai híroldalakon elkezdek többet olvasni Marine Le Penről, akkor hirtelen elkezdek több cikket látni róla, szélsőjobb európai pártokról, vagy szélsőjobbos amerikai oldalakról? Esetleg francia oldalakról? Az összes Google által feltérképezett oldalt számításba veszi? Vagy csak egy részhalmazt (talán a Google News által fehérlistásnak meghatározott oldalakat)?

Véleményem szerint hasznos lenne, ha a Google megosztana néhány választ a fenti kérdésekről. Amíg az Articles for You kvázi jelentéktelen érdekesség volt csak, addig erre nem volt szükség. Azonban most, hogy többek számára jelentős forgalomforrássá nőtte ki magát, mind a Google, alapvető fontosságú lenne ezen forgalom ismerete és értése. Az így megszerzett felhasználók alapját képezhetik a márkahűek új családjának? Vagy csak olyan átutazó felhasználók, akik bár a rövidtávú forgalmat feltolják, nem térnek vissza, és nem iratkoznak fel? Az alkalmazásalaposabb megértése mindenestre előkelő helyet foglal el a Chartbeat kutatási menetrendjében.

A tudásból sosem elég? Olvasd el a blogunk többi szakmai cikkét!

Írta:  Péter